De ontwikkeling naar een Social Enterprise

IBN bestaat twintig jaar! Als je terugkijkt naar de beginjaren, dan is er veel veranderd; de tijd van de sociale werkplaats ligt ver achter ons. De IBN-medewerkers maken ondertussen deel uit van het reguliere arbeidsproces en verrichten minimaal 15% loonvormende arbeid. Door de jaren heen is IBN uitgegroeid van een SW-bedrijf tot een echte Social Enterprise.

Imagoprobleem
Toch blijft er in de maatschappij enige associatie met de sociale werkplaats van weleer, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek aangeboden kregen. Of het werk nou vandaag of morgen af was, maakte niet zoveel uit. Al jaren geleden is dat veranderd en moesten mensen loonvormende arbeid gaan verrichten. Tegenwoordig werkt bijna iedereen mee in een bepaald arbeidsproces, in uiteenlopende branches. De vakmensen in de groenvoorziening en schoonmaak zijn wel zichtbaar en bekend, maar lang niet iedereen weet dat we ook medewerkers tewerk stellen bij recepties van bedrijven, bij de brandweer, het golfslagbad en FC Oss. Samen met regionale omroep Dtv uit Oss heeft IBN een programma gemaakt genaamd ‘De Keet’, waarin we de veelzijdigheid van IBN laten zien.

De vraag vanuit de markt
Als sociaal ondernemer reageer je op de vraag vanuit de markt. Is het enigszins mogelijk de vraag om te zetten naar arbeid, dan doen we dat. We timmeren hard aan de weg en doen veel meer dan de Wet sociale werkvoorziening van ons vraagt, zoals bijvoorbeeld Tweede Spoor- en outplacementtrajecten, en werving en selectie. Om nieuwe diensten aan te kunnen bieden, doen we soms bedrijfsovernames: over ondernemen gesproken! We zijn volop in ontwikkeling en bewegen mee met de markt. En dat moet ook, gezien de plannen die de regering gaat doorvoeren. Als we stil blijven staan, hebben we in de toekomst geen bestaansrecht meer.

De basis voor groei
Dat onze aanpak werkt, blijkt uit het feit dat we inmiddels zijn uitgegroeid tot een bedrijf met 4.000 medewerkers. Vroeger hadden we vooral oog voor de mensen, maar nu is dat meer in balans met klantgerichtheid en resultaatgerichtheid. Die balans leidt tot succes, getuige de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt naar een Social Enterprise.

Wil jij eens praten over een nieuwe ontwikkeling binnen jouw organisatie? Stuur dan een e-mail naar ckersten@ibn.nl. Ik denk graag met je mee!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.