Dit jaar gaat het gebeuren!

Het nieuwe jaar begint goed. Na een lange periode van verkennen, onderzoeken en ontwikkelen beginnen we een pilot en gaan live met het Dienstencentrum Veghel. Ik vind het fantastisch dat we vanaf nu in de praktijk gaan ondervinden of onze ideeën hout snijden en het dienstencentrum potentie heeft om te groeien.

De participerende Veghelse organisaties – Bek communicatie, BrabantZorg, IBN, Mars Nederland, Sligro Food Group, Stichting Vitaal Bedrijvig Veghel, ThyssenKrupp en Vanderlande – ontwikkelen samen een nieuw ecosysteem waarvan het dienstencentrum de spil vormt. Met dit systeem worden de huidige problemen rondom vergrijzing, ziekteverzuim en re-integratie op een duurzame, bestendige manier opgelost.

Het dienstencentrum is van en werkt voor de bij het collectief aangesloten werkgevers, én haar (potentiële) medewerkers. Werkgevers nemen diensten en arbeid af bij de geselecteerde leveranciers. Denk aan werkzaamheden zoals de bedrijfswas, groenbeheer, bezorg- en vervoersdiensten en schoonmaak. De betreffende leveranciers zorgen ervoor dat er werkplekken beschikbaar zijn voor medewerkers die aangemeld zijn via het dienstencentrum.

De taak van het dienstencentrum is medewerkers selecteren om ze vervolgens op een effectieve en efficiënte manier te laten re-integreren of doorstromen naar een werkplek die wel past. Hiermee worden arbeidsplaatsen branche-overstijgend beschikbaar en toegankelijk, wat de arbeidsmobiliteit bevordert. Medewerkers en middelen worden doelmatiger ingezet, waardoor met hetzelfde budget meer wordt bereikt. Daarbij heeft deze onderscheidende aanpak een hele grote sociaal maatschappelijke impact.

Eind januari gaat de eerste activiteit live: het groenonderhoud op industrieterrein Veghel, zowel van de openbare ruimte als de bedrijven, wordt vanaf dat moment uitgevoerd door mensen uit de talentenpool van de aangesloten partijen. In februari staat de tweede ‘livegang’ gepland: de KlussenKrew. Deze ‘krew’ wordt ingezet voor allerlei klussen bij de participerende organisaties, in samenwerking met toeleverancier Tijdwinners. Het is de bedoeling dat op termijn ook bedrijven van buitenaf een beroep doen op de KlussenKrew.

Samen met communicatiebureau New Brand Activators zijn we nog op zoek naar een klinkende naam voor het dienstencentrum. Heb jij een creatieve inval? Laat het me dan weten: wie weet kun jij je naam verbinden aan dit innovatieve initiatief!

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

1,824 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag


2 gedachten over “Dit jaar gaat het gebeuren!”

  1. Pieter van Stratum schreef:

    “Werkplezier”
    Dat is een naam die opborrelt. Blojvende inzetbaarheid kan niet zonder werkplezier. Een luxe als werknemers op deze manier op de voor hen juiste plaats worden ingezet.

  2. Jan-Willem Peters schreef:

    Workaround – in het dienstencentrum ‘draait alles om werk’. Een betekenis van Workaround is een alternatieve oplossing voor een probleem hetgeen een voorname functie van het dienstencentrum is…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *