Onze constante strijd tegen vooroordelen

Al 20 jaar laten we zien dat we een echt bedrijf zijn. Vooral de laatste jaren merken we dat we steeds meer ondernemer onder de ondernemers worden. Dat gaat op zich dus best goed. Maar als het puntje bij paaltje komt, hebben we toch te maken met het imago dat medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt kwalitatief minder werk zouden leveren. Terwijl wij dagelijks het tegendeel bewijzen!

Een verkeerd beeld
Dat die perceptie nog steeds zo is, heeft ook te maken met de beeldvorming in de pers. Neem een onderwerp als de nieuwe Participatiewet: dan wil men in een oogopslag laten zien om welke doelgroep het gaat en komt een medewerker met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt in beeld. Maar dat is niet representatief. Ook de medewerkers in de schoonmaak en groenvoorziening, die voor velen toch het meest zichtbaar zijn, zijn niet een representatieve afspiegeling van ons medewerkersbestand. Dat is echter wel het beeld dat door de jaren heen gevormd is, en moeilijk is om te buigen. Zelfs gezamenlijke acties met collega sw-bedrijven hebben niet mogen baten.

Zieligheid verkoopt niet
De werkelijkheid is dat wij een volwaardig bedrijf zijn, waar bedrijfsmatig gewerkt wordt, met een hoogwaardige dienstverlening als resultaat. En toevallig werken er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze stellige overtuiging is dat zieligheid niet verkoopt; je hebt er alleen maar last van. De afgelopen jaren hebben we extra ingezet op communicatie, om te laten zien wie IBN werkelijk is. Langzamerhand wordt het beeld wat genuanceerder, maar we zullen deze strijd nog een tijdje moeten voeren om bij een groter publiek, te beginnen in onze eigen regio, duidelijk te maken wie we echt zijn: een Social Enterprise pur sang. De afleveringen van tv-serie De Keet hebben daar al een positieve bijdrage aan geleverd; ze laten zien dat we super betrokken, loyale en goede medewerkers in dienst hebben, die een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening bieden.

Ze doen waar ze goed in zijn
Waarom onze medewerkers zo goed zijn? Omdat wij kijken naar wat ze wel kunnen en daar op focussen. Een nieuwe medewerker mag de eerste dag uitleggen wat de beperking inhoudt en hoe vervelend dat is. Maar de volgende dag gaan we vooruit kijken: wat kan wel. Daardoor doen onze medewerkers alleen werk dat echt bij ze past en worden ook nog eens optimaal begeleid en gecoacht. Zo halen wij het beste in mensen naar boven, zodat ze kwaliteit kunnen leveren.

Wil je hier eens verder met me over praten? Stuur me dan een mail, zodat ik contact met je kan opnemen. Je mag me ook altijd bellen: 0413 33 44 55.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.