Je ambassadeurs verspreiden de juiste boodschap

Een netwerk opbouwen en onderhouden is belangrijk voor goed zaken doen en om te kunnen groeien. In dat netwerk ambassadeurs vinden, gaat nog een stapje verder. Maar dat stapje verder is cruciaal, vooral voor een organisatie als IBN. We strijden al jaren tegen vooroordelen over onze medewerkers. Je ambassadeurs weten hoe het werkelijk zit en verspreiden de juiste boodschap.

Beeldvorming
Sommige bedrijven denken nog steeds dat we alleen mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben. Maar dat is helemaal niet zo. Om ervoor te zorgen dat potentiële relaties het juiste beeld vormen van je organisatie, is het onder andere zaak de juiste mensen om je heen te verzamelen. Mensen met wie je een klik hebt, die zich willen verdiepen in wat je doet en daardoor ook echt weten wat je organisatie te bieden heeft.

Ambassadeurs van elkaar
Jezelf in allerlei netwerken begeven en de juiste boodschap verkondigen, daar gaat het om. Ik ben blij dat ik bij de verschillende ondernemersclubs waar ik bij aangesloten ben, zoals de business club van FC Oss en Triple O, goede en betrouwbare contacten heb opgebouwd. Je merkt dan dat ondernemers ambassadeurs worden van elkaar. Het is niet alleen halen, maar ook brengen. Soms zelfs alleen brengen, door bijvoorbeeld anderen met elkaar te verbinden. Toch geeft dat een goed gevoel, want je weet dat ze het andersom ook voor jou doen. Als anderen je aanbevelen is dat geloofwaardiger dan een reclameboodschap die je zelf uitzendt, al blijft dat ook belangrijk: het gaat om de synergie.

Het merk presenteren
Om binnen je netwerk ambassadeurs te ‘creëren’, is het nodig je organisatie op de juiste manier te presenteren, zoals bij het bouwen van een merk. Hoe beter je kunt vertellen wat je als organisatie te bieden hebt, hoe beter de boodschap beklijft. En hoe beter je ambassadeurs die boodschap kunnen doorvertellen. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord, maar dat moet je natuurlijk wel eerst verdienen. Daarvoor is het nodig dat mensen jou echt leren kennen, en andersom. Zo heb ik zakelijke contacten die ik blindelings durf aan te dragen bij anderen, omdat ik de ervaring heb dat het betrouwbare partijen zijn, die hun afspraken nakomen. Waardevollere communicatie bestaat er eigenlijk niet.

Wil jij ook bouwen aan je merk? Neem dan gerust contact met me op. Misschien worden wij wel elkaars ambassadeurs.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.