Schaamte? Je bedoelt trots!

 

Als kersverse directeur van IBN Productie heb ik mijn oren en ogen wagenwijd openstaan: ik wil de IBN-organisatie zo snel en goed mogelijk leren kennen, en natuurlijk ook de klanten en overige relaties. Wat me opvalt is dat sommige bedrijven terughoudend zijn om bekendheid te geven aan het feit dat hun producten worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar snap ik helemaal niks van!

Topproducten

In veel gevallen gaat het om topproducten. Waarom zou je dan niet trots zijn op de ‘makers’ van jouw topproduct? Ik denk dat het alles te maken heeft met het beeld dat de gemiddelde Nederlander nog steeds heeft van onze medewerkers. Een beeld dat vaak helemaal niet klopt, maar er wel voor zorgt dat bedrijven verzwijgen waar hun producten precies gemaakt worden. In plaats daarvan gebruiken ze termen als ‘responsibly made in Holland’ of ‘duurzaam geproduceerd’. Waar het volgens mij naartoe gaat is dat consumenten juist waardering hebben voor onze mensen. Een mooi voorbeeld van een van onze medewerkers: een Amerikaan had hem via Twitter met naam en toenaam bedankt voor het maken van zijn prachtige designlamp. In de lamp staat namelijk de naam van de maker vermeld. De medewerker heeft op zijn beurt de eindgebruiker via Twitter laten weten blij te zijn met de reactie. Mooi toch!

Plus-stempel

Eigenlijk zou het andersom moeten zijn, en zouden producten die gemaakt worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een Plus-stempel moeten krijgen. Door dat verkeerde imago hebben wij namelijk altijd een stap extra moeten zetten ten opzichte van andere productiebedrijven en hebben we een hoge kwaliteitsnorm ontwikkeld. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar de medewerkers vooraf zo onder de loep worden genomen als bij ons. We hebben er zelfs een testcentrum voor ingericht. Heeft u de talenten van uw medewerkers wel eens getest? En zit iedereen bij u eigenlijk wel op de juiste plek? Het is ons dagelijkse werk om de talenten van onze medewerkers te ontdekken en ontwikkelen, en ze optimaal in te zetten. Daardoor zijn mensen blij op hun werkplek en dat levert positieve energie op, met een optimaal product als eindresultaat.

Wat zou het mooi zijn om de foutieve beeldvorming te doorbreken. Heb jij hier ervaring mee, of wil jij voortaan aan iedereen laten weten dat jouw producten worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Dan kom ik graag met je in contact. Bel (0413-334455) of mail me, dan maken we een afspraak.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.