{"id":294,"date":"2015-10-13T10:22:13","date_gmt":"2015-10-13T09:22:13","guid":{"rendered":"http:\/\/www.ibnblog.nl\/overig\/2015\/10\/13\/bepaal-jij-of-bepalen-zij\/"},"modified":"2020-05-05T16:10:01","modified_gmt":"2020-05-05T15:10:01","slug":"bepaal-jij-of-bepalen-zij","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ibnblog.nl\/overig\/2015\/10\/13\/bepaal-jij-of-bepalen-zij\/","title":{"rendered":"Bepaal jij, of bepalen zij?"},"content":{"rendered":"
Bij elke aanbesteding kun je klagen over die lastige Social Return-verplichtingen waar je steeds weer aan moet voldoen. En elke keer weer kun je er met z\u2019n allen heel veel energie insteken en het wiel opnieuw uitvinden. Of je pakt die koe voor eens en altijd bij de horens en zorgt voor een structurele, duurzame oplossing, waarbij je zelf de regie in handen hebt.<\/p>\n
<\/p>\n
Buiten de verspilde energie, kost het ook veel geld als Social Return niet is ingebed in de organisatie. Onder meer in de bouw en infra zie ik organisaties hiermee worstelen. Maar er is wel degelijk een oplossing in de vorm van een centrale basis. Waar het om gaat is dat je binnen je bedrijf goed rondkijkt: welke werkzaamheden zou je kunnen standaardiseren, zodat ze door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uitgevoerd kunnen worden.<\/p>\n
Je eigen business en behoeften zijn het uitgangspunt. Je centreert het werk waardoor er \u2018bulk\u2019 ontstaat en ook de begeleiding effici\u00ebnt kan verlopen. Zo cre\u00eber je een basis waarmee je de Social Return-verplichtingen al voor een groot deel standaard invult en niet bij elke aanbesteding een compleet nieuwe zoektocht hoeft op te zetten. Zie het als een vertrekpunt van waaruit je op maat gesneden proposities ontwikkeld. Het biedt je bovendien de mogelijkheid de regie weer in eigen hand te nemen; van reactief naar proactief.<\/p>\n