Ik ben er altijd al van overtuigd geweest dat stagiairs hard nodig zijn voor je eigen organisatie. En misschien nu juist wel meer dan ooit. Deze tijd vraagt om creativiteit, omdenken en producten op een andere manier aan de man brengen. Wat kunnen stagiairs dan brengen?
Blog door Marko Terpstra, directeur Mens Organisatie & Innovatie
Frisse ideeën van stagiairs
Binnen IBN hebben we altijd kansen geboden aan scholieren en studenten. Ze zijn de toekomst en brengen nieuwe ideeën en inzichten. Natuurlijk, je kunt ook een duur bureau inhuren, maar is dat altijd nodig? Jonge mensen hebben een eigentijdse kijk op zaken en komen met frisse ideeën. Hierdoor houden ze de organisatie jong.
Koppeling maken met ervaren krachten
Voor de ervaren medewerkers is het vaak toch een tijdje geleden dat ze in de schoolbanken zaten. Na een aantal jaren doe je de dingen zoals je ze doet. Als je de stagiairs koppelt aan deze ervaren krachten, ontstaat er synergie. En ja, het kost tijd en energie om hen te begeleiden, maar die investering is het zeker waard.
Volwaardig mee laten doen
Op dit moment hebben we binnen IBN continu minimaal tien stagiairs, zowel op hbo- als mbo-niveau. Om in de praktijk ook echt de voordelen te pakken, koppelen we een van onze medewerkers aan een stagiair die iets kan toevoegen aan de inhoud. Marketing, KAM, HR, Facility management: we kijken goed op welke plek de stagiair het beste past. Door de student de ruimte te geven volwaardig mee te doen, worden verrassende resultaten bereikt, zelfs op strategisch en beleidsmatig niveau. Zo hebben een paar jaar geleden twee studenten een onderzoek gedaan naar de impact die IBN maakt op de maatschappij. Ze hebben met hun scriptie over dit onderzoek een landelijke prijs gewonnen: dat is leuk voor hen en voor IBN.
Oplossing voor de vergrijzing
Ook voor de toekomst is het slim stagiairs een kans te bieden. Nu lukt het nog wel om gekwalificeerde mensen aan te nemen, maar de vergrijzing ligt op de loer. Als scholieren en studenten een positief beeld hebben gekregen van je organisatie, laten ze later makkelijker hun keuze vallen op jouw bedrijf. En andersom heb je het voordeel dat je van de studenten te weten komt wat ze in hun mars hebben, je kunt de besten eruit pikken. Talent aan je binden wordt in de toekomst belangrijker dan ooit. Een goede naamsbekendheid en positief imago van je organisatie zijn cruciaal.
Diversiteit helpt je bedrijf
Ik zal er niet omheen draaien: als je Fatima heet of Mohammed, is het moeilijker een stageplek te vinden. Los van het feit dat ik het schandalig vind, begrijp ik het ook business wise niet. Als je weet dat diversiteit binnen een organisatie belangrijk is, is het toch niet slim om hen buiten te sluiten? Een andere kijk, een frisse blik, is zoals gezegd heel erg waardevol. Daarom is het juist goed mensen in je organisatie op te nemen, die dezelfde wereld door een andere bril bekijken. Dat helpt je om creatiever en innovatiever te worden, waardoor het je beter lukt de concurrentie het hoofd te bieden. Sociale diversiteit in je organisatie moet je omarmen!
De online wereld
Een ander voordeel van jonge mensen binnen je bedrijf, is dat je meer profijt kunt halen uit meer digitaal en online werken. In het management team zitten dikwijls heel ervaren medewerkers, die vaak toch al wat grijze haren hebben. De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel, daar moet je als organisatie iets mee. Bedrijfsprocessen digitaliseren bijvoorbeeld, daar is de nieuwe generatie veel vaardiger in. Ze zijn opgegroeid in de online wereld en met social media. De oudere generatie is weer beter in zaken goed interpreteren en duiden. Breng deze twee generaties bij elkaar door (veel) stagiairs binnen je organisatie op te nemen en je kunt een groot voordeel behalen.
Investeer in stageplekken, het levert op
De wereld van de jongeren is groot, ze kunnen vaak gaan werken waar ze willen. Wil je de koppeling met de jeugd niet missen, dan is het belangrijk te investeren in stageplekken. Zo zorg je ervoor dat ze later graag voor jou willen werken en je organisatie bij de tijd blijft. Wat houdt jou nog tegen?