Begeleiden? Daar doen we hier niet aan…

In onze nieuwe organisatie staat de ontwikkeling van mensen centraal. Dit brengt met zich mee dat er veel aandacht is voor persoonlijke begeleiding van mensen, om zo het beste in hen naar boven te halen. Tijdens interne sessies legt onze algemeen directeur Maarten Gielen hier dan ook de nadruk op. 

Tijdens een bezoek aan een organisatie waar een van onze teams aan het werk is, trof ik een eerste medewerker die een paar dagen eerder zo’n interne bijeenkomst had bijgewoond. Ze wist het even niet meer. Ze zag het namelijk niet zo zitten om met iedereen te gaan praten over hoe ze zich voelen en zo. En al het gedoe dat daardoor ontstaat, daar had ze echt geen zin in. ‘Ik ben geen psycholoog!’ zei ze ook nog. 

Kopje koffie drinken

Ik vroeg haar waarom haar collega, die kort geleden haar man was verloren, alweer aan het werk is. Ze vertelde dat ze haar had uitgenodigd om op het werk een kopje koffie te komen drinken. De directeur van de school was ook nog even een hand komen schudden, om haar te condoleren. Toen zijn ze samen aan het werk gegaan, omdat haar collega dat het fijnst vond. Ze heeft haar mee op weg geholpen en op een gegeven moment maar alleen gelaten…

Op een natuurlijke manier

Deze eerste medewerker heb ik complimenten gegeven voor haar persoonlijke manier van begeleiden. En uitgelegd dat ze dus helemaal niks hoeft te veranderen. Ze dóet het gewoon al, heel natuurlijk, vanuit haar hart. Terwijl ze zelf aan de schoonmaakkar staat, heeft ze contact met de klant, geeft instructies aan haar collega’s en luistert naar hun verhalen, kortom, regelt ze de hele boel.

Dus niet begeleiden dan?

Om het niet moeilijker te maken dan het is, heb ik haar gevraagd vooral níet te gaan begeleiden. “Want effe een bakje koffie drinken, iemand bellen die ziek is, hey, je zegt het zelf al: dat heeft toch niets met begeleiden te maken? En dat ze bij jou hun verhaal kwijt kunnen, omdat ze weten dat jij niet van de flauwekul bent, da’s toch heel normaal?”

Natuurtalent

Van de 65 eerste medewerkers en voorwerkers die Bedrijfsdiensten bij IBN telt, zullen sommigen echt nog wel wat puntjes op de i kunnen zetten als het gaat om een bepaalde aandacht voor collega’s. Maar bij IBN zorgen we er al jaren voor dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten en kijken daarvoor naar talenten van mensen. Goed kunnen omgaan met verschillende collega’s is zo’n talent. Het is voor veel eerste medewerkers daarom helemaal niet nodig ineens ‘overdreven’ aan begeleiding te gaan doen. Medewerkers op een natuurlijke manier coachen zit bij hen in het DNA.

Opleiden en bijscholen

Bij IBN gaan we ervan uit dat iedereen zich verder kan ontwikkelen. Alle eerste medewerkers volgen daarom cursussen op hun vakgebied, maar ook voor het begeleiden van collega’s. Al is dat laatste voor de een belangrijker dan voor de ander…


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.