‘Iedereen doet mee’ is het nieuwe normaal, schreef ik in februari op deze plek. In april kwam ik hierop terug, omdat het vanuit historisch oogpunt eigenlijk ‘opnieuw normaal’ is. Hoe dan ook, het gaat erom mensen die een extra steuntje in de rug nodig hebben, kansen te bieden. Bij IBN stellen we ons echter niet tevreden met het zorgen voor werk voor iedereen. Wij vinden dat werk ook moet bijdragen aan geluk.
Complexe ambitie
Eigenlijk hebben we best een complexe ambitie. We willen uitzonderlijke prestaties leveren, economische doelstellingen behalen, met een doelgroep die veel aandacht vraagt en die we ook nog willen laten doorontwikkelen. Dat betekent voor onze leidinggevenden een continue spagaat. Ze halen meer inspiratie uit geluksmomentjes, een medewerker die stappen zet bijvoorbeeld. Anderzijds is het broodnodig de balans te behouden met de economische doelstellingen.
Geluksambassadeur
Leo Bormans kwam op het hoofdkantoor in Uden zijn verhaal doen om ons te helpen bij die balans. Deze geluksambassadeur gaf concrete tips die bijdragen tot een wereld van geluk, voor onszelf en voor anderen. Het gaat om dat deeltje van geluk dat ‘maakbaar’ is bij individuen, in teams en organisaties, elke dag weer. Dit vormde de aftrap voor ons inspiratiehuis, waar we met elkaar in gesprek zijn gegaan over hoe wij iedere dag bijdragen aan het creëren van werkgeluk.
Werkgeluk meetbaar maken
Het vervolg is dat we nu gaan meten wat de impact is van werken bij IBN op het geluk van onze medewerkers. Een impactmeting aan de hand van zes elementen: opleiden en ontwikkelen, leiding geven, autonomie, samenwerken, communicatie en uitdagend werk. De uitkomsten geven ons inzicht in welke mate wij daadwerkelijk bijdragen aan het geluk van onze medewerkers. En misschien nog wel belangrijker, hoe wij ons hierin kunnen verbeteren en een nog grotere bijdrage kunnen leveren. Het wordt geen eenmalige meting maar een jaarlijkse, om zo een continu proces van verbetering te kunnen realiseren.
Impact werkgeluk gaat ver(der)
Mijn overtuiging is dat het werkgeluk van onze medewerkers verder reikt dan alleen gelukkig zijn met en op het werk. Ook hun (privé)omgeving plukt er de vruchten van als ze positief thuiskomen. Daarnaast zorgen gelukkige medewerkers voor tevreden klanten en zo behalen wij ook onze economische doelstellingen. Het maakt ons bedrijf toekomstbestendig en wendbaar, precies de zaken waar onze aandeelhouders op uit zijn. Bij IBN staan wij dan ook te trappelen om echt werk te maken van werkgeluk. Want het werkgeluk van onze medewerkers maakt onze hele regio aantoonbaar gelukkiger!