Naast onze missie mensen te ontwikkelen naar werk en de visie dat ‘iedereen doet mee’ het nieuwe normaal is, hebben we bij IBN drie kernwaarden: ondernemend, verbindend en volwaardig. We pakken kansen, geloven erin dat we samen verder komen en dat iedereen talent heeft dat benut kan worden. Bij echt werk hoort een eerlijke beloning, is onze overtuiging. Maar op dit punt gaat het momenteel gigantisch mis. Als directie zitten we klem, daarom steunen wij onze medewerkers die willen deelnemen aan de landelijke actiedag op 7 juni in Utrecht.
Door Marko Terpstra
Onze medewerkers zijn niet minder
De prijzen voor ons levensonderhoud rijzen de pan uit, daarom worden in veel cao’s afspraken gemaakt voor een loonsverhoging. Na maandenlang actievoeren is er voor onze medewerkers in de cao’s Wsw en Aan de Slag echter nog geen cent bijgekomen. Net als de gemeenteambtenaren voor wie in de cao een forse loonstijging is afgesproken, verdienen onze medewerkers ook meer, want zij zijn niet minder. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) blijft echter zeggen dat er geen geld is voor deze groep,. Ze kijken naar minister Carola Schouten, en zij kijkt naar de VNG. En ondertussen zitten onze medewerkers in de problemen. Rondkomen met hun loon was al moeilijk, maar nu is het echt niet meer te doen.
10 cent kilometervergoeding: hoe dan?
Het salaris is een component, maar het gaat ook om de kilometervergoeding. Ieder normaal denkend mens weet dat je voor 10 cent per kilometer geen auto kunt rijden, je kunt er de benzine niet eens van betalen. Bij andere cao’s is de kilometervergoeding minimaal 21 cent. Voor deze groep die het al moeilijk heeft, is dat minder dan de helft. Dit was destijds een onderhandelingsresultaat, echt bizar. Meer betalen mag niet, we zitten klem. Toen de prijzen voor benzine zo gigantisch gingen stijgen, hebben wij onze medewerkers van oktober 2022 tot april van dit jaar ook 21 cent per kilometer betaald. Dat mag eigenlijk niet, want het zijn standaard cao’s waar je niet van mag afwijken, we moeten ons houden aan de regels en budgetten. We hebben het toch gedaan, maar omdat het niet wordt vergoed vanuit de Rijksoverheid kunnen we het niet blijven doen. Als directie zitten we klem, net als onze medewerkers die nu moeten kiezen tussen een boterham of de verwarming een graad hoger.
Een betaalde verlofdag op 7 juni
Waar we het hier over hebben is een compensatie voor gestegen kosten, onze medewerkers vragen eigenlijk niks extra’s. Want als alles duurder wordt en je loon blijft hetzelfde, ga je erop achteruit. Omdat deze groep minder zichtbaar is en minder makkelijk van zich laat horen, steunen wij de actie van de vakbonden en moedigen wij onze medewerkers aan deel te nemen. Op woensdag 7 juni krijgt iedereen die gaat demonstreren daarom een betaalde verlofdag. Want bij IBN zitten we als werkgever en werknemer niet tegenover elkaar, we staan naast onze medewerkers. De vakbonden verzorgen busvervoer vanuit de verschillende IBN-vestigingen naar Utrecht. Ik ga ook mee, uit solidariteit, net als een heleboel andere leidinggevenden die zelf niet onder deze cao’s vallen. We
hopen dat deze actie een flinke impact zal hebben, zodat er snel betere arbeidsvoorwaarden komen voor onze medewerkers.
Logica
Een volwaardig loon voor volwaardig werk, ik vind het niet meer dan logisch. Onze medewerkers verdienen meer: laat dat op woensdag 7 juni in Utrecht héél duidelijk worden!