Euro’s of werkgeluk?

Overig

Door Wil Jan Stommels, financieel directeur bij IBN

Of een bedrijf het goed doet, wordt vaak afgelezen aan het financieel rendement. Als financieel directeur van IBN zal ik zeker niet ontkennen dat harde baten mij bovenmatig interesseren. Door een interview met Social Enterprise NL over impactmanagement, realiseerde ik me echter dat ik ook heel enthousiast word van de zachte baten, van het medewerkersgeluk.

Naast de harde baten zijn de beleefde waarden die niet in geld zijn uit te drukken minstens zo belangrijk voor de maatschappij. Het zijn de bijkomende positieve effecten van het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om een goed beeld te krijgen van de zachte baten, moet je het gesprek aangaan met de medewerkers. Wij hebben hiertoe twee studenten van de Avans Hogeschool een onderzoek laten doen. Maarten Gielen en Wim van Wanrooij hebben er op deze plek ook al eerder over bericht.

Bij Social Enterprise NL wordt gewerkt aan een publicatie over impactmanagement, daarom waren ze benieuwd naar onze ervaringen. We hadden een halfuurtje ingepland voor het interview, maar uiteindelijk hebben we ruim een uur met elkaar gesproken en ik merkte dat ik steeds enthousiaster werd. De interviewster liet blijken dat we bij IBN al heel ver zijn. Ons maatschappelijk rendement dat gecalculeerd kan worden, was al eerder bekend door een onderzoek van PwC. Daarbij hebben we nu ook inzicht in het maatschappelijk rendement dat minder goed in euro’s is uit te drukken: de beleefde waarden. Potdikkie, dacht ik na het gesprek, dat doen we toch maar even! Het gaf me ineens een enorm goed gevoel dat we bij IBN zo voortvarend bezig zijn met impactmanagement. Natuurlijk, er moet nog veel gebeuren en de transformatie naar een volwaardige social enterprise is nog in volle gang, maar we maken hele goede stappen.

Om de nodige stappen te kunnen zetten, maken we als directie eerst een plan op strategisch niveau. Samen zetten we de grote lijnen uit. Mijn rol is de financiële vertaling daarvan, met daarbij de taak de juiste informatie boven tafel te krijgen om goede beslissingen te kunnen nemen en in control te zijn. Dat gaat niet alleen over de cijfers, maar ook om de maatschappelijke impact die de ingeslagen koers oplevert: we zijn tenslotte een sociale onderneming. Ons succes zit ‘m in het goed bewaken van de juiste balans. In dit rapport kun je lezen wat IBN precies oplevert voor de maatschappij.

IBN is een sociale onderneming, maar geldt dat eigenlijk niet voor elk bedrijf? Ook als het geen nadrukkelijke missie is, is het dan toch niet voor elke organisatie van belang naast de harde baten ook de zachte baten te onderkennen? Ik ben ervan overtuigd dat het je heel veel oplevert als je binnen je organisatie de beleefde waarden kunt achterhalen. Eigenlijk zou het goed zijn deze ook maandelijks te rapporteren, om zo een breder beeld te krijgen van je bedrijf. Het is belangrijk om te weten wat er op de werkvloer speelt, of je nou een sociale onderneming bent of niet.

En als het je dan geen geld oplevert, dan levert het in ieder geval een heel goed gevoel op: dat kan ik je verzekeren!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.