Bij IBN gaan rendement behalen en mensen aan passend werk helpen hand in hand. Lopen de zaken niet goed, dan kunnen we onze medewerkers geen werk bieden, zo simpel is het. De wensen van onze klanten zijn daarom heel belangrijk. Als ik hieraan kan voldoen, word ik daar heel blij van. Toch ervaar ik regelmatig een nóg belangrijkere vorm van werkgeluk. Zoals laatst toen een tevreden medewerker zich onverwachts aandiende.
Door Remko van Roosmalen
De betreffende medewerker meldde zich aan de balie bij IBN in Veghel. Ik had een afspraak en was bovendien in Oss, dus kon hem niet te woord staan. Het is een jongeman met wie we een zeer lastig en moeizaam traject hebben afgelegd. We hebben pittige gesprekken gevoerd over respect verdienen, kansen pakken en het geluk vinden in je werk. Ondanks dat het menig keer flink misging, wilde ik hem niet loslaten en heb me sterk gemaakt om hem nog één kans te geven.
Dankbaar
Toen ik hoorde dat hij aan de balie stond, dacht ik meteen: hij is z’n werkplek weer kwijt. Maar niets was minder waar. Hij stuurde me dezelfde avond nog een appje dat hij naar IBN was gekomen om te kijken hoe het met me gaat. En om me te bedanken, omdat ik hem zo goed geholpen had. Dat hij dankzij mij nu heel goed bezig is met zijn werk en mij daar heel dankbaar voor is. En dat hij daarom binnenkort gebak komt brengen…
Verschil maken
Ik was zo verrast, zo blij, dat ik het appje meteen liet lezen aan mijn vrouw. Alle inspanningen om hem aan een baan te helpen die bij hem past, waar hij gelukkig van wordt en waarmee hij weer mee kan doen in de maatschappij, zijn niet voor niets geweest. Door het vertrouwen in hem niet te verliezen, hebben we het verschil kunnen maken. En ik realiseerde me, hier doe ik het eigenlijk allemaal voor.
De juiste balans
De balans bewaken tussen de toko draaiende houden en het geluk van de medewerkers, hen verder laten ontwikkelen, dat is mijn uitdaging. Vaak worden we geleefd door de waan van de dag. Hierdoor zijn we ons minder bewust van de successen die we behalen met medewerkers, terwijl ze daar juist zo blij van worden, en wij ook. In ons team delen we daarom sinds kort de successen: ze maken ons werk mooi en bijzonder.
Werkgeluk
Sinds ik niet meer zo direct met onze medewerkers samenwerk, krijg ik minder vaak zo’n direct compliment. Ik help medewerkers meer indirect verder, alleen bij moeizame trajecten kom ik nog in beeld. Juist de complexe trajecten moet je een kans geven, ook al is de kans op teleurstelling dan vaak ook groter: het is een dun lijntje. Maar áls het dan lukt voelt het extra goed. Zo’n appje van een medewerker doet mij weer beseffen dat het dit soort successen zijn waar ik trotser op ben dan op mooie omzetcijfers, hoe belangrijk deze ook zijn. Het zijn de kleine, menselijke dingen die het hem doen. De balans behouden tussen het werkgeluk van medewerkers en het proces bewaken om zo de klant optimaal te kunnen bedienen, is soms heel moeilijk. Maar juist daarin zit míjn werkgeluk!