Geef die robot een ‘hug’!

Als wij in staat zijn onze producten goedkoper te produceren, zullen onze opdrachtgevers daarvan profiteren en uiteindelijk wij ook. Door de lagere subsidies stijgt de prijs van de factor arbeid. Om de kosten per product te verlagen, grijpen we daarom steeds vaker naar mechanisering en robotisering. Maar hoe moet dat nou met de mensen die hierdoor boventallig worden? Kunnen wij als sociale onderneming onze doelstellingen dan nog wel halen?

Repeterende handelingen automatiseren
Eenvoudige handelingen verdwijnen door mechanisering en robotisering steeds meer uit het werkproces, omdat juist deze werkzaamheden zich hiervoor lenen. Bij IBN zien we dit in de dagelijkse praktijk ook terug. Een van onze medewerkers kwam op het lumineuze idee om het bestickeren van matten te automatiseren. Met behulp van een stickerautomaat, sensoren en een lopende band kan het werk nu met twee in plaats van tien mensen uitgevoerd worden. En inderdaad, toen moesten we voor de overgebleven acht medewerkers een andere werkplek gaan zoeken. Maar door met minder mensen dezelfde hoeveelheid werk te leveren tegen een betere kwaliteit konden we wel gehoor geven aan de klantvraag, namelijk prijsreducering. Op deze manier verdwijnt het werk niet naar de lagelonenlanden. Sterker nog, hierdoor ontstaan juist kansen voor reshoring in Nederland. Dus ik zou zeggen, omarm de robot!

Nieuwe werkzaamheden naast de robot
Robotisering vervangt eenvoudige werkzaamheden, die nou juist heel geschikt zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De uitdaging is om genoeg werk over te houden voor deze medewerkers. Ik zie het zo: naast elke robot wordt ook werk gecreëerd, eenvoudige handelingen, zoals halffabricaten klaarleggen en producten die gereed zijn afvoeren. Werkzaamheden die in de meeste gevallen door mensenhanden gedaan moeten worden. Daarnaast heeft de robot ook beperkingen, bijvoorbeeld door de gelimiteerde reikwijdte en een beperkte flexibiliteit. Hierdoor zullen kleine of speciale series nog vaak met de hand gemaakt moeten worden.

Nieuwe technologieën omarmen
Voorheen was mijn zorg dat ik door robotisering op de langere termijn wel moeite zou hebben om werk te blijven vinden voor onze medewerkers. Maar nu zie ik in dat wanneer we de robot en andere nieuwe technologieën omarmen, we juist werk kunnen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De zware of moeilijke handeling doet de robot, het eenvoudige werk eromheen doen onze medewerkers. En het zou mij niet verbazen als wij in de toekomst ook robots samen met onze medewerkers gaan detacheren. In feite hebben robots met hun beperkingen ook een afstand tot de arbeidsmarkt, toch?

Geloof jij er ook in dat automatisering en robotisering nieuwe werkgelegenheid oplevert? Bel (0413 334455) of mail me dan, ik loop ondertussen over van creatieve ideeën.


Een gedachte over “Geef die robot een ‘hug’!”

  1. Sebastiaan Kop schreef:

    Robots hebben op de werkplek ook onderhoud nodig. Dit kan een IBN medewerker doen die is omgeschoold naar onderhoudsmedewerker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.