Focus op overeenkomsten: wat verbindt ons?

Overig

Mensen die dezelfde taal spreken, trekken naar elkaar toe. Dat is menselijk, het voelt veilig en vertrouwd. Ga maar na, wat doe jij als je in een ander land bent en je hoort iemand Nederlands praten? Taal is in dit geval de overeenkomst. Maar welke overeenkomsten zijn er tussen mensen die niet dezelfde moedertaal hebben? In de praktijk blijkt dat het niet vanzelf gaat om dit samen te ontdekken. Daarom hebben wij een toolbox ontwikkeld om medewerkers meer met elkaar in contact te brengen, ongeacht de moedertaal. Een sterke(re) verbinding tussen medewerkers zorgt voor meer werkplezier, meer onderling contact en een verhoogde productiviteit.

Door Daan Coenen, Trainer basisvaardigheden, Projectleider Anderstaligen

Deur open voor iedereen
Bij IBN vind je een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. De diversiteit aan medewerkers is tegenwoordig dan ook anders dan zo’n tien jaar geleden. Zo staat de deur ook open voor mensen die zijn gevlucht en de Nederlandse taal (nog) niet machtig genoeg zijn. Nederlands is bij IBN de voertaal, maar we willen deze mensen wel op weg helpen. Dat kan via een collega die dezelfde taal spreekt, vertalingen, vertaalapps of met handen of voeten. Zodat iemand de instructies begrijpt en mee kan draaien.

Dit ben ik
De middelen die we inzetten om mensen die verschillende talen spreken toch met elkaar te verbinden, zijn heel praktisch. Bijvoorbeeld het ‘Dit ben ik’- formulier. Medewerkers vullen hun naam in, de taal, land van herkomst, hobby’s, favoriete muziek en zo nog meer persoonlijke informatie. Dit wordt in het Nederlands ingevuld. Sommigen hebben hier hulp bij nodig, bijvoorbeeld van een collega die al langere tijd in Nederland is en de taal wel spreekt. Ze helpen elkaar. Zo proberen we ervoor te zorgen dat mensen iets meer van elkaar te weten komen.

Vraagkaarten
Een andere tool zijn de vraagkaarten over thema’s die verbindend zijn, ongeacht uit welk land iemand komt. Het thema sport bijvoorbeeld, dat heeft ieder land. Zo ook eten en drinken, het weer, je familie, noem maar op. De kaarten bevatten simpele vragen, zodat je op een laagdrempelige manier iets meer te weten komt over de ander. Het zijn doodnormale dingen die kunnen leiden tot een mooi gesprek, bijvoorbeeld dat je allebei een hond hebt of een kat. Als collega’s uit verschillende landen een gemeenschappelijke deler hebben, kan dat echt een verschil maken op de werkvloer.

Leidinggevenden aan zet
Om het in de praktijk te laten slagen, zullen leidinggevenden het voortouw moeten nemen en blijven nemen. Goed voorbeeld doet volgen. Dat begint met zelf het ‘Dit ben ik’ -formulier in te vullen, zodat medewerkers dat ook kunnen lezen. Kleine stapjes maken, dat is de truc. Bijvoorbeeld een vragenkaartje neerleggen bij mensen die met elkaar aan tafel werken. Of een kaartje inzetten tijdens een orderwissel, als mensen toch even moeten wachten. Je kunt ook de week afsluiten met een spel uit de toolbox, ‘Over de streep’. Als een leidinggevende de meerwaarde ziet, kan hier binnen een team op langere termijn veel mee bereikt worden.

Praktijkvoorbeeld
Bij de groenvoorziening: een Nederlandse medewerker met een Duitse moeder en een Poolse medewerker. Door het ‘Dit ben ik’-formulier kwamen ze erachter dat de Poolse medewerker opgegroeid is bij de Duitse grens. Toen ze dat van elkaar wisten, konden ze ook Duits met elkaar praten. Uiteindelijk moet Nederlands de voertaal worden, maar dit bracht wel verbinding tot stand. Voelen medewerkers zich verbonden dan creëer je uiteindelijk een sterker team, omdat mensen bereid zijn harder te werken en meer voor elkaar over te hebben.

We lijken op elkaar
Laatst kwam ik op internet een mooie tekst tegen, die precies past bij wat we aan het doen zijn:‘We zijn geneigd de ander meer te vertrouwen en aardiger te vinden als we iets gemeenschappelijks hebben. En daarmee verleg je de focus van ‘we zijn en zien dingen anders’ naar ‘we lijken in best wel veel punten op elkaar’. Dit zijn niet mijn woorden, maar het geeft aan dat ons brein die keuzes maakt op (uiterlijke) kenmerken. Kijk je naar de overeenkomsten, dan volgt de verbinding. Daarom de toolbox: wie ben jij, wie ben ik. Want je moet wel met elkaar in gesprek komen om die overeenkomsten te ontdekken.

Ambassadeurs
Om de toolbox binnen IBN uit te rollen, zijn we bij elk team op zoek gegaan naar enthousiaste ambassadeurs. Samen met hun leidinggevende kunnen zij de tools introduceren binnen hun team, zodat het zich als een olievlek gaat verspreiden binnen IBN. Tweeënhalve maand geleden zijn ze gestart en we zien nu al de meerwaarde. Mensen kennen elkaar beter, weten elkaar beter te vinden en lachen meer… het zijn echt de kleine dingen die het hem doen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op ‘reactie plaatsen’ te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van uw reactie bij het blog met uw naam. Uw e-mailadres wordt in het cms (WordPress) bewaard zodat IBN eventueel contact me u zou kunnen opnemen. Wilt u meer weten over wat we met uw gegevens doen? Lees dan onze privacyverklaring.