De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag van bedrijven om eens mee te denken over bepaalde uitdagingen waar ze voor staan. Ondernemers zijn het liefst bezig met hun vak, hun core business, want daar ligt hun kracht. Bepaalde andere zaken blijven daardoor liggen, maar moeten toch een keer aangepakt worden. Door creatief te denken kom je tot verrassende oplossingen.
Seizoenswerk
Op het terrein van Hotel De Vrije Teugel aan de Bedafseweg in Uden is fietsenverhuurbedrijf De Mastworp gevestigd. Naast het huren van een fiets, kunnen klanten er ook terecht voor informatie over leuke fietstochten door de omgeving. De eigenaar kreeg het al snel veel te druk en heeft ons gevraagd om ondersteuning. Hij is heel enthousiast over een van onze medewerkers, die sinds een half jaar bij hem de fietsen onderhoudt en allerlei kleine werkzaamheden verricht. Maar de winter komt eraan, en de komende maanden is er eigenlijk niet voldoende werk. Toch wil hij hem niet kwijt, dus hij moet iets bedenken om de wintermaanden te overbruggen. Tijdens ons gesprek kwamen we op het idee de medewerker voor een paar dagen per week ‘uit te lenen’ aan een andere partij. Vanuit IBN kijken we of we iets kunnen regelen, maar de eigenaar gaat nu ook binnen zijn eigen netwerk op zoek naar mogelijkheden; zijn klanten fietsen bijvoorbeeld door Natuurgebied De Maashorst. Aangezien dit gebied steeds meer aantrekkingskracht krijgt, hebben ze daar misschien wel hulp nodig…
Social Return
Een ander voorbeeld van creatief denken gaat over de invulling van Social Return. NobraCars Uden had ons benaderd om samen de rotonde te adopteren in Uden-Noord, A50 afslag 14. IBN heeft de beplanting en het onderhoud voor haar rekening genomen, NobraCars Uden betaalt de huur van de rotonde. Door het betalen van deze huur, in combinatie met het onderhoud dat wij doen in hun eigen bedrijfstuin, voldoet NobraCars aan haar verplichtingen op het gebied van Social Return.
Kans van slagen vergroten
Een van onze medewerkers heeft laatst wel een heel bijzonder sollicitatiegesprek gehad, bij een paardentrainster. Zij gaat op een andere manier met paarden om, zodat mensen van heinde en verre naar Uden komen. Door de drukte was ze op zoek naar een andere oplossing voor het verzorgen van haar eigen paard en de stallen. Nadat ze zelf een goed gevoel had bij een van onze medewerkers, heeft ze uiteindelijk het paard laten kiezen. Want als die klik er niet is, werkt het sowieso niet, was haar gedachte.
Zo zie je, door anders te denken worden de kansen vergroot. Wil jij ook eens praten over een vruchtbare samenwerking? Stuur me dan een e-mail. Wie weet wat we kunnen bereiken door samen creatief te denken.