Het begint bij steeds meer organisaties te leven: het idee dat ze ook graag wat willen doen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat juich ik natuurlijk alleen maar toe. Toch vraag ik mijn relaties altijd er eerst heel goed over na te denken; hoe ze het willen gaan aanpakken om het echt in te bedden in de organisatie.
Meer energie aan de voorkant
Goed analyseren is de basis voor succes. En eerlijk zijn naar elkaar toe: wat wel en niet kan en wat de verwachtingen zijn. Als je er aan de voorkant wat meer energie in stopt om alles duidelijk in kaart te brengen, is de kans van slagen vele malen groter. En dat is toch eigenlijk wat iedereen wil; je begint er niet aan om het te laten mislukken.
Een waardevolle functie
Zo kreeg ik een vraag van een relatie in de ICT-branche: hij wilde ook graag een werkplek creëren voor een medewerker van IBN. Toevallig hadden wij kort daarvoor bij een ander ICT-bedrijf iemand op de helpdesk geplaatst; dat sprak hem wel aan. Na een uitgebreide analyse hebben we samen een waardevolle functie gecreëerd voor een van onze kandidaten. Hij is ICT-geschoold, maar door de Taaislijmziekte kan hij niet de telefoon aannemen. Als zijn collega’s van de helpdesk een vraag krijgen die wat uitzoekwerk met zich meebrengt, neemt hij dat van hen over. Zo worden zij op dat punt ontlast en kunnen meer werk aan, maar loopt de boel niet meteen helemaal in de soep als hij er door zijn ziekte een dag niet is.
Wil jij ook graag iets kunnen betekenen voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar weet je niet of het past binnen de organisatie? Neem dan gerust contact met me op: ckersten@ibn.nl. Er zijn soms meer mogelijkheden dan je nu denkt.